Lancia Lambda blev fremstillet 1922-31 og fylder dermed 100 år i år. Lambda er én af de helt store milepæle i bilhistorien set fra et teknisk og køretøjsdynamisk synspunkt – og helt uden sidestykke 20’ernes største bidrag til bilens udvikling, som ellers havde fuld fart på i perioden. Det har længe været planen at fortælle om den. Niels Jonassen, som hverken behøver nærmere præsentation i DVK- eller Lancia-sammenhæng, har bidraget med en artikel vi alle kan lære af – og desuden følger vi op på Ole Emil Riisagers artikel i Bilhistorisk Tidsskrift fra 1983. Siden da er der kommet meget nyt.
Et andet fremragende eksempel på yderst progressivt bildesign – også teknisk – er Citroën GS. I forlængelse af sidste måneds store artikel har vi endnu en gang fornøjelsen af Tage Schmidts informative prøvekørsler; det vigtigste om en bil er jo: Hvordan kører den?
Det er naturligvis langt fra det eneste man kan læse om i det nye blad, som gerne skulle være i postkasserne i løbet af uge 13. Med hensyn til at køre, ja så er det jo nu! Nok er benzinen dyr, men solen skinner. Vi ses derude!