I denne uge (3) trykkes februarnummeret – og det burde være i jeres postkasser i slutningen af uge 4. På trods af et aktivitetsniveau der nærmer sig nulpunktet, er det ikke et helt tyndt blad.
I kan blandt andet læse om en helt unik bil, der engang var DVKs ejendom – og som idag befinder sig på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør. Jeg var lige ved at skrive at den kan ses på DTM – det kan den jo ikke for tiden! Den kører ingen steder, men det gør vi andre forhåbenlig inden for en overskuelig fremtid. Bilen det handler om er selvfølgelig Szawe’n fra 1922, en luksusvogn med et yderst outreret design og meget høj kvalitet. Bilen er ikke bare den eneste overlevende af slagsen, men den er også i en fantastisk original, velbevaret og velkørende tilstand!
Blandt de øvrige artikler har vi Tage Schmidts prøvekørselsrapporter om Morris Minor 1000 – en bil hvis køreegenskaber må siges at være undervurderet. Men ellers er det de helt gamle, der præger februarnummret – og det skal tages bogstaveligt: Vi har nemlig nyt om hvad der nemt kan være den første danske bil nogensinde. Den var fra Horsens og var drevet af en dampmotor. Året formentlig 1863 eller 1864.
Vi har som altid også nye spørgsmål til spændende billeder fra arkivet – og denne gang handler et af svarene på sidste blads billeder om en meget kostbar Mercedes, der tilsyneladende endte sit liv som traktor på en mark…
Selvom fokus denne gang er den tidlige (danske) motorhistorie, bestræber vi os altid på at dække gammelbilsinteressen bredt. Kigger vi tilbage på 2020 er de nyere klassikere godt repræsenteret, og det bliver de også i år!